Jeg har vært i praksis på tre forskjellige skoler i min
hittil korte lærerkarriere. På den første hadde de smartboard i klasserommet,
men det var nytt av året og ingen av lærerne på trinnet var speielt kjent med
den. Den ble derfor lite brukt, og det smittet over på oss studentene. Vi
brukte den også meget lite. For oss ble den mest brukt som prosjektor i enkelte
økter og utover i praksis ble vi mer kjent med tavlen og brukte den mer og mer.
Derimot neste skoleår kom vi til en skole som også hadde en smartboard i
klasserommet. Her hadde begge lærerinnene hatt kurs i smartboard og jeg merket
tydelig at den interaktive tavlen ble mye mer brukt. De hadde en del ferdiglagde
opplegg og brukte den som tavle i det dagligdagse skolearbeidet. På den første
skolen jg var på hadde de en «vanlig» stor tavle like ved smartboarden, slik at
det var lett å droppe smartboarden. På min andre praksisskole var det det bare
smartboarden som var alternativ, slik at de ble «tvnget» til å bruke den i de
fleste situasjoner. Det skal nevnes at det var to klasser som delte på
smartboarden, slik at de ofte hadde økter på de «gammeldagse» tavlene. Men
uansett lærte jeg mye om smartboard det året og fant ut at det var store
muligheter. Her fikk jeg kjennskap til at det fantes websider som hadde
ferdigfabrikerte opplegg som f.eks spill. Jeg var på 1.trinn det året der
leseferdighetene ikke var stødige enda, og det å enkelt kunne bruke bilder og
liknende i undervisningen tror jeg gjorde det enklere for noen elever å få med
seg det som ble gjennomgått. På den tredje skolen jeg har vært på(og skal på
igjen på mitt fjerde og siste år) har faktisk ikke smartboard på klasserommet i
det hele tatt. De kan skryte på seg en prosjektor i det ene av to klasserom på
trinnet, men det var det. Så med tanke på interaktive tavler har har jeg iløpet
av mine tre første år fått opplevd å ha smartboard og ikke bruke det, å ha
smartboard og bruke den mye og tilslutt ikke ha smartbord og dermed var bruken
på null.
Noe av det viktigste med slike interaktive tavler som
smartboard er at de, mest sannsynlig, er kommet for å bli. Dermed blir det nok
flere og flere av dem i norske skoler. Slik som jeg erfarte på mine to første
år som lærerstudent var det at bruken var avhengig av hvor mye lærerne kunne om
smartboard. De lærerne som hadde vært på kurs brukte tavlen mye mer enn de som
akkurat hadde fått den. Så det jeg vil
frem til med dette innlegget er at jo mer man kan om interaktive tavler som
lærer jo mer tror jeg man vil bruke den. Så nytten av slike tavler blir større
desto mer en lærer undersøker selv om emnet eller får kursing i regi av
skolen/kommunen. Dette er min mening som en enda ikke ferdig utdannet lærer og
kn nok være enklere sagt en gjort, og kanskje ikke er den «rette» veien og gå,
men mine meninger om bruken av interaktive tavler i undervisningen.
Bra skrevet Svein! Sitter med akkurat de samme tankene som deg. Det hjelper ikke skolene å få smartboard hvis ikke lærerne kan bruke dem! Det må satses mye mer på kursing i disse tingene slik at potensialet kan utnyttes til det fulle. Kanskje slik kursing allerede burde kommet som et obligatorisk fag i lærerutdanningen?
SvarSlettSom sagt veldig bra skrevet. Ser selv etter et slikt kurs, slik at jeg kan bli mer rustet til en hverdag med smartboards.